Planul de Acțiune pentru Energie Durabilă a Municipiului Tîrgu Mureș – PAED 2013-2020, realizat cu sprijinul Agenției Locale a Energiei Alba și aprobat prin HCL nr.156 din 20. 12.2012, este un document cheie care defininește politicile energetice ale administrației publice locale pentru perioada 2013-2020, cu scopul reducerii emisiilor de CO2 pe întreg teritoriul municipiului, ținta maximă estimată de reducere a emisiilor de CO2 pentru Municipiul Tg. Mureș este de 20,5% în 2020 faţă de anul de referinţă 2004, și este integrat în perspectivele strategice stabilite prin "Strategia energetica a Municipiului Tirgu-Mureș pentru perioada 2012-2025" elaborată în anul 2011.
Conform ghidului ,, Orientări pentru întocmirea rapoartelor referitoare la planurile de acţiune privind energia durabilă şi la monitorizare", se impune monitorizarea continuă a implementarii acțiunilor din PAED, a emisiilor de CO2 și a rezultatelor obținute în urma lor și periodic, la 2 ani , respectiv 4 ani, realizarea unei evaluări și trimiterea unui raport de implementare a acțiunilor și inventarul emisiilor către Comisia Europeană, la Oficiul Conventiei Primarilor, pe site-ul www.conventiaprimarilor.eu
Evaluarea periodică determină implicit regândirea unor acțiuni, deci la o actualizarea a PAED. Este posibil ca unele acțiuni sa nu mai fie actuale/necesare/fezabile și să apară altele noi, cu un mai mare impact, în reducerea emisiilor de CO2. Acțiunile noi pentru perioada 2016-2020 sunt propuse atât în raportul de implementare, cât și în Strategia Integrată de Dezvoltare Urbană a Municipiului Tg.- Mureş - SIDU 2016-2020.
Scopul Strategiei energetice a municipiului Tg.Mureş pe perioada 2012– 2025, este de a eficientiza consumurile de energie şi de a oferi o alternativă marilor şi micilor consumatori de energie din surse epuizabile, în vederea obţinerii unui consum raţional de energie prin retehnologizare şi utilizarea eficientă a diferitelor surse de energii regenerabile, existente la nivelul municipiului.
Strategia energetică a municipiului Tg.Mureş pe perioada 2012– 2025 cuprinde următoarele:
1. Punctarea obiectivelor strategice ale UE, a celor naţionale şi trasarea unor propuneri pentru cele locale, astfel încât să fie integrate în cadrul general
2. Evaluarea principală a surselor de energie regenerabilă la nivel naţional şi stabilirea potenţialelor de resurse de energie regenerabilă pe plan local
3. Posibilităţi de realizare a obiectivelor strategice locale propuse.
Ca parte a Strategiei energetice a municipiului Tg.Mureş pe perioada 2012– 2025 este şi Planul de Acţiune pentru Energie Durabilă – PAED, elaborat în baza metodologiei propuse de Convenţia Primarilor şi reprezintă un document programatic, care promovează eficienţa energetică, producerea şi utilizarea de energie curată şi de creare, promovare şi implementare la nivelul autorităţii locale a politicilor energetice durabile şi creşterea rolului acestora în diminuarea efectelor schimbărilor climatice.
Planul de Acțiune pentru Energie Durabilă și Climă (PAEDC) reprezintă documentul de angajament al administrației publice locale Târgu Mureș, în scopul reducerii emisiilor de CO2 pe întreg teritoriul municipiului, conform țintelor voluntar asumate prin aderarea să la inițiativa europeană Convenția Primarilor pentru Energie și Climă.
În 2021, prin Hotărârea nr. 66 din 25.03.2021 privind aderarea Municipiului Târgu Mureș la ,,Convenția Primarilor pentru Climă și Energie" (2030), Municipiul Târgu Mureș a aderat la noile obiective ale Convenției Primarilor privind Energia și Climă. Noua formă a Convenției Primarilor a fost lansată în scopul extinderii cadrului de planificare energetică durabilă până în anul 2030. Prin angajamentul transmis de Municipiul Târgu Mureș, obiectivul asumat în cadrul Convenției este acela de reducere cu 40% a emisiilor de CO2 până în anul 2030, față de anul de referință 2004.
Semnatarii primei Convenții a Primarilor, care abordează doar măsurile de energie și adaptarea la schimbărilor climatice, s-au angajat să pregătească și să pună în aplicare un Plan de Acțiune privind Energia Durabilă (PAED) înainte de 2020. Semnatarii noii Convenții a Primarilor privind Clima și Energia se angajează acum să pregătească și să implementeze Planul de Acțiune privind Energia Durabilă și Clima (PAEDC), care să abordeze atât atenuarea, cât și adaptarea la schimbările climatice înainte de 2030.
Planul de Acțiune pentru Energie Durabilă și Climă (PAEDC) a fost aprobat prin Hotarărea nr. 236 din 29 06 2023 și încărcat în platforma Convenției Primarilor ( CoM).
https://eu-mayors.ec.europa.eu/en/signatory/14897
Schimbarea numelui pe cale administrativă
Condiţii:
Cine poate solicita şi pe ce motive:
• cetăţeanul român
• personal
• prin împuternicit
• prin avocat
• pentru motive temeinice, vezi motive enumerate de lege
Procedură:
Unde se poate cere schimbarea numelui şi/ sau prenumelui :
• la oficiul/ compartimentul/ biroul/ serviciul de stare civilă în a cărei rază teritorială persoana interesată îşi are domiciliul.
Identificarea unui motiv temeinic care urmează a fi invocat:
vezi motive enumerate de lege.
Cum trebuie procedat, practic,
Pasul 1
• ne prezentăm la funcţionarul stării civile, de la primăria de domiciliu;
• să avem asupra noastră cartea de identitate, certificatele de stare civilă – original şi copii;
• completăm o cerere de publicare a intenţiei de schimbare a numelui/ prenumelui către Monitoul Oficial al României, partea a III-a;
• la această cerere completată, pe formular tip, anexăm copii de pe cartea de identitate, certificatul de naştere/ căsătorie;
• solicităm avizarea cererii de către funcţionarul de stării civilă (avizarea constă în semnătura ofiţerului de stare civilă şi ştampila oficială a serviciului – cuprinzând stema României);
Pasul 2
• pe cheltuiala şi efortul persoanei interesate, cererea avizată de ofiţerul de stare civilă, la care se anexează copii ale cărţii de identitate şi certificatelor de stare civilă, se publică în Monitorul Oficial al României, partea a III-a
• Cum? - în funcţie de opţiunea persoanei interesate:
PRIN POŞTĂ:
1. expediaţi cererea, anexând în original dovada plăţii taxei de publicare şi a contravalorii exemplarului de monitor (în total 22,6 lei + taxe poştale);
2. se cumpără un plic care se adresează Regiei Autonome Monitorul Oficial;
3. se expediază, poştal;
4. după publicare, exemplarul de monitor vă va fi expediat prin poştă la adresa menţionată în cerere (în cca. 4 săptămâni).
Pasul 3
• Obţinerea cazierului judiciar – pe bază de cerere, făcută personal,
• Obţinerea cazierului fiscal – pe bază de cerere, făcută personal,
Pasul 4
• efectuarea unor copii legalizate de pe certificatele de stare civilă (după caz – de naştere/ naştere copil/ căsătorie/ deces al fostului soţ)
• întocmirea unor declaraţii autentificate la notar – de tip consimţământ, de notorietate etc.
• efectuarea unor copii simple de pe cartea de identitate a solicitantului/ sentinţa de divorţ, alte acte doveditoare etc
Acte necesare:
I.Când petentul este o persoană majoră, peste 18 ani:
• un exemplar al Monitorului Oficial al României, partea a III-a, în care a fost publicat extrasul din cererea de schimbare a numelui (să nu fie mai vechi de un an)
• certificatul de cazier judiciar al solicitantului – emis pentru schimbare nume;
• certificatul de cazier fiscal privind solicitantul – emis pentru schimbare nume;
• copii legalizate de pe certificatele de stare civilă ale persoanei care solicită schimbarea numelui;
• consimţământul, dat în formă autentică, al celuilalt soţ, în cazul schimbării numelui de familie comun purtat în timpul căsătoriei;
• orice alte acte pe care solicitantul le consideră necesare pentru motivarea cererii sale.
II.Când schimbarea numelui priveşte un copil cu vârsta între 0 şi 14 ani:
• cererea se face de către unul din părinţi, cu consimţământul celuilalt
• un exemplar al Monitorului Oficial al României, partea a III-a, în care a fost publicat extrasul din cererea de schimbare a numelui (să nu fie mai vechi de un an)
• certificatul de cazier judiciar
1. al tatălui – emis pentru schimbare nume
2. al mamei – emis pentru schimbare nume;
• certificatul de cazier fiscal
1. al tatălui – emis pentru schimbare nume
2. al mamei – emis pentru schimbare nume;
• copie legalizată de pe certificatul de naştere al copilului;
• consimţământul, dat în formă autentică, al celuilalt părinte;
• orice alte acte pe care solicitantul le consideră necesare pentru motivarea cererii sale.
III. Când schimbarea numelui priveşte un minor cu vârsta între 14 şi 18 ani:
• în plus faţă actele necesare, descrise anterior (la ipoteza II), cererea va fi semnată de minor şi unul din părinţi/ reprezentantul legal
• cererea de schimbare a numelui şi/ sau prenumelui, însoţită de actele necesare se depun la camera 114, Compartimentul de Stare Civilă.
Legislaţie aplicabilă
• Ordonanţa Guvernului nr. 41/ 2003 privind dobândirea şi schimbarea pe cale administrativă a numelor persoanelor fizice;
• Legea nr. 119/ 1996 cu privire la actele de stare civilă, republicată şi actualizată;
• Hotărârea Guvernului nr. 64/ 2011, pentru aprobarea Metodologiei cu privire la aplicarea unitară a dispoziţiilor în materie de stare civilă;
• Codul civil, Legea nr. 287/ 2009, republicată.
Important de ştiut
Ce înseamnă schimbarea numelui
• schimbarea numelui de familie sau a prenumelui este acea operaţiune de înlocuire a lor sau numai a unuia dintre ele, la cerere celui interesat, cu un alt nume sau prenume printr-o decizie administrativă.
Diferenţe între MODIFICAREA şi SCHIMBAREA NUMELUI:
- între modificarea numelui de familie şi schimbarea acestuia există o deosebire esenţială:
• modificarea numelui de familie nu se poate produce decât ca efect al modificării raporturilor de familie ale persoanelor fizice (filiaţie, adopţie, căsătorie, divorţ, nulitatea căsătoriei);
• spre deosebire de modificare, schimbarea numelui nu este legată de vreo schimbare a statutului civil al persoanei;
• de asemenea, spre deosebire de modificare, pe cale administrativă poate fi modificat nu numai numele, ci şi prenumele.
Referitor la minor
• schimbarea numelui de familie al minorului se poate cere odată cu schimbarea numelui de familie al părinţilor sau separat, pentru motive temeinice.
• schimbarea prenumelui minorului se poate cere oricând.
Referitor la persoanele căsătorite
• în cazul în care soţii s-au învoit sa poarte în timpul căsătoriei un nume de familie comun, pentru schimbarea acestuia este necesar consimţământul celuilalt soţ.
• schimbarea numelui de familie al unuia dintre soţi nu are efect asupra numelui de familie al celuilalt soţ.
• Schimbarea numelui de familie dobândit prin căsătorie, ca urmare a unei dispoziţii administrative, nu are efect asupra numelui de familie dobândit la naştere.
Opoziţia la intenţia de schimbare a numelui
• orice persoana interesată poate face opoziţie la cererea de schimbare a numelui, în termen de 30 de zile de la publicarea extrasului din cererea de schimbare a numelui în Monitorul Oficial al României, Partea a III-a.
• opoziţia se face în scris, motivat şi se depune la serviciul public în a cărui raza de competenta teritorială îşi are domiciliul persoana care solicita schimbarea numelui pe cale administrativă.
Ce se întâmplă cu cererea, cine o soluţionează
• Cererea de schimbare a numelui, împreună cu toate actele, si, dacă este cazul, cu opoziţiile făcute, se trimit spre soluţionare de către serviciul public local către serviciul public judeţean.
• Serviciul public judeţean verifică dacă sunt îndeplinite toate condiţiile prevăzute de lege si, după analizarea temeiniciei cererii, precum şi a opoziţiilor făcute, propune, motivat, preşedintelui consiliului judeţean emiterea dispoziţiei de admitere sau de respingere a cererii de schimbare a numelui, în termen de 60 de zile de la primirea cererii
• Dispoziţia prin care s-a admis schimbarea numelui se trimite, în copie, serviciului public la care a fost înregistrată cererea. Serviciul public va incunostinta de îndată solicitantul, iar după depunerea de către acesta a dovezii de plată a taxei extrajudiciare de timbru prevăzute de lege, îi va elibera o copie de pe dispoziţia de admitere a schimbării numelui.
• Dacă în termen de 90 de zile de la data luării la cunoştinţa cel în cauza nu a depus dovada de plata a taxei extrajudiciare de timbru, serviciul public va restitui organului emitent copia de pe dispoziţia de admitere a schimbării numelui.
• Dispoziţia de schimbare a numelui produce efecte juridice de la data înscrierii menţiunii corespunzătoare pe marginea actului de naştere. De la această dată solicitantul va purta numai numele dobândit prin dispoziţia de schimbare a numelui.
• Dovada schimbării numelui se face cu dispoziţia de admitere a schimbării numelui sau cu certificatul eliberat de serviciul public, pe baza dispoziţiei de admitere a schimbării numelui.
• Despre schimbarea numelui unei persoane vor fi înştiinţate, de către lucrătorul de stare civilă, pe rând – Inspectoratul General al Poliţiei Române, Direcţia Generală de Paşapoarte şi Direcţia Generală a Finanţelor Publice.