Planul de Acțiune pentru Energie Durabilă a Municipiului Tîrgu Mureș – PAED 2013-2020, realizat cu sprijinul Agenției Locale a Energiei Alba și aprobat prin HCL nr.156 din 20. 12.2012, este un document cheie care defininește politicile energetice ale administrației publice locale pentru perioada 2013-2020, cu scopul reducerii emisiilor de CO2 pe întreg teritoriul municipiului, ținta maximă estimată de reducere a emisiilor de CO2 pentru Municipiul Tg. Mureș este de 20,5% în 2020 faţă de anul de referinţă 2004, și este integrat în perspectivele strategice stabilite prin "Strategia energetica a Municipiului Tirgu-Mureș pentru perioada 2012-2025" elaborată în anul 2011.
Conform ghidului ,, Orientări pentru întocmirea rapoartelor referitoare la planurile de acţiune privind energia durabilă şi la monitorizare", se impune monitorizarea continuă a implementarii acțiunilor din PAED, a emisiilor de CO2 și a rezultatelor obținute în urma lor și periodic, la 2 ani , respectiv 4 ani, realizarea unei evaluări și trimiterea unui raport de implementare a acțiunilor și inventarul emisiilor către Comisia Europeană, la Oficiul Conventiei Primarilor, pe site-ul www.conventiaprimarilor.eu
Evaluarea periodică determină implicit regândirea unor acțiuni, deci la o actualizarea a PAED. Este posibil ca unele acțiuni sa nu mai fie actuale/necesare/fezabile și să apară altele noi, cu un mai mare impact, în reducerea emisiilor de CO2. Acțiunile noi pentru perioada 2016-2020 sunt propuse atât în raportul de implementare, cât și în Strategia Integrată de Dezvoltare Urbană a Municipiului Tg.- Mureş - SIDU 2016-2020.
Scopul Strategiei energetice a municipiului Tg.Mureş pe perioada 2012– 2025, este de a eficientiza consumurile de energie şi de a oferi o alternativă marilor şi micilor consumatori de energie din surse epuizabile, în vederea obţinerii unui consum raţional de energie prin retehnologizare şi utilizarea eficientă a diferitelor surse de energii regenerabile, existente la nivelul municipiului.
Strategia energetică a municipiului Tg.Mureş pe perioada 2012– 2025 cuprinde următoarele:
1. Punctarea obiectivelor strategice ale UE, a celor naţionale şi trasarea unor propuneri pentru cele locale, astfel încât să fie integrate în cadrul general
2. Evaluarea principală a surselor de energie regenerabilă la nivel naţional şi stabilirea potenţialelor de resurse de energie regenerabilă pe plan local
3. Posibilităţi de realizare a obiectivelor strategice locale propuse.
Ca parte a Strategiei energetice a municipiului Tg.Mureş pe perioada 2012– 2025 este şi Planul de Acţiune pentru Energie Durabilă – PAED, elaborat în baza metodologiei propuse de Convenţia Primarilor şi reprezintă un document programatic, care promovează eficienţa energetică, producerea şi utilizarea de energie curată şi de creare, promovare şi implementare la nivelul autorităţii locale a politicilor energetice durabile şi creşterea rolului acestora în diminuarea efectelor schimbărilor climatice.
Planul de Acțiune pentru Energie Durabilă și Climă (PAEDC) reprezintă documentul de angajament al administrației publice locale Târgu Mureș, în scopul reducerii emisiilor de CO2 pe întreg teritoriul municipiului, conform țintelor voluntar asumate prin aderarea să la inițiativa europeană Convenția Primarilor pentru Energie și Climă.
În 2021, prin Hotărârea nr. 66 din 25.03.2021 privind aderarea Municipiului Târgu Mureș la ,,Convenția Primarilor pentru Climă și Energie" (2030), Municipiul Târgu Mureș a aderat la noile obiective ale Convenției Primarilor privind Energia și Climă. Noua formă a Convenției Primarilor a fost lansată în scopul extinderii cadrului de planificare energetică durabilă până în anul 2030. Prin angajamentul transmis de Municipiul Târgu Mureș, obiectivul asumat în cadrul Convenției este acela de reducere cu 40% a emisiilor de CO2 până în anul 2030, față de anul de referință 2004.
Semnatarii primei Convenții a Primarilor, care abordează doar măsurile de energie și adaptarea la schimbărilor climatice, s-au angajat să pregătească și să pună în aplicare un Plan de Acțiune privind Energia Durabilă (PAED) înainte de 2020. Semnatarii noii Convenții a Primarilor privind Clima și Energia se angajează acum să pregătească și să implementeze Planul de Acțiune privind Energia Durabilă și Clima (PAEDC), care să abordeze atât atenuarea, cât și adaptarea la schimbările climatice înainte de 2030.
Planul de Acțiune pentru Energie Durabilă și Climă (PAEDC) a fost aprobat prin Hotarărea nr. 236 din 29 06 2023 și încărcat în platforma Convenției Primarilor ( CoM).
https://eu-mayors.ec.europa.eu/en/signatory/14897
Transcrierea certificatelor de deces
Transcrierea certificatelor/extraselor de deces eliberate de autoritățile străine
Actele de stare civilă ale cetăţenilor români, întocmite la autorităţile străine, au putere doveditoare în România numai dacă sunt transcrise în registrele de stare civilă române.
Aparţinatorul unui cetăţean român care a decedat in străinătate, ARE OBLIGAŢIA, ca în termen de 6 LUNI de la moartea celui drag, să ceară transcrierea certificatului/ extrasului de deces.
În cazul transcrierii certificatului de deces, cererea se adresează primarului unităţii administrativ-teritoriale a locului de domiciliu al solicitantului sau primarului unităţii administrativ-teritoriale de la ultimul domiciliu avut în ţară de către persoana decedată.
A T E N Ţ I Eaparţinătoriii care nu declară/ înregistrează, în termenul legal, decesul pot fi sancţionaţi cu amendă cuprinsă între 100 –200 lei
1. Ce trebuie făcut în străinătate:
• în prima fază, urmare a morţii survenite în străinătate, se înregistrează fapta la autorităţile competente din ţara în care s-a produs decesul.
• certificatul/ extrasul de deces va cuprinde, obligatoriu, numele şi prenumele, data şi locul naşterii/ decesului persoanei precum şi numele părinţilor acestuia;
• IMPORTANT, la primirea certificatului/ extrasului de deces, acesta SE VA CITI, astfel încât informaţiile pe care le cuprinde să corespundă întocmai cu datele de identitate corecte ale defunctului. Dacă constataţi că există greşeli insistaţi la emitent să le corecteze!
2. Ce trebuie făcut în România:
Transcrierea certificatelor şi extraselor de stare civilă se efectuează cu aprobarea primarului, în baza avizului prealabil al D.J.E.P. Mures.
• aparţinătorul/ persoana interesată, în termen de 6 luni, să solicite, la Primăria locului de domiciliu aflat în România, TRANSCRIEREA certificatului/ extrasului de deces.
În acest sens se vor face următoarele:
LA TRADUCĂTOR AUTORIZAT
• se traduce în integralitate certificatul/ extrasul de deces, emis în străinătate (excepţie - certificatul de deces emis, în limba română, de autorităţile Republicii Moldova);
• certificatul de deces din străinătate se ataşează la traducerea efectuată (dacă este cazul)
LA NOTARUL PUBLIC
• se legalizează:
• traducerea (dacă este cazul) şi
• copia certificatului/ extrasului de deces (integral) - dacă nu s-a procedat conform * ;
Acte necesare:
Dacă s-au citit cu atenţie indicaţiile de mai sus, se poate pregăti un opis cu:
1. Certificatul/ extrasul de deces, emis de autorităţile competente din străinătate, care să cuprindă datele corecte ale defunctului – original şi copie legalizată (la notar);
2. Traducerea legalizată a certificatului/ extrasului de deces, făcută în România, la traducător autorizat şi legalizată la notar – original;
3. Cartea de identitate privind solicitantul (original);
4. Certificatele de naştere şi căsătorie al defunctului (emise în România) - original;
5. Buletinul/ cartea de identitate/ paşaportul defunctului (original);
Termen de soluţionare:
• transcrierea certificatului de deces se soluţionează, în termen de 30 de zile;
• în baza numărului de telefon pe care-l indicaţi, în cererea dv., ofiţerul de stare civilă vă invită să ridicaţi certificatele de stare civilă (străin şi naţional);
• pentru ridicarea certificatului de deces, transcris, este necesară prezentarea certificatelor de stare civilă şi a actului de identitate/ călătorie aparţinând defunctului;
• certificatul de deces se ridică la camera 19.
Legislaţie aplicabilă:
• Legea nr. 119/ 1996 cu privire la actele de stare civilă, republicată şi actualizată;
• Hotărârea Guvernului nr. 64/ 2011, pentru aprobarea Metodologiei cu privire la aplicarea unitară a dispoziţiilor în materie de stare civilă;
• Codul civil, Legea nr. 287/ 2009, republicată şi actualizată;
• Legea nr. 105/1992, cu privire la reglementarea raporturilor de drept international privat;
Important de ştiut:
Ce înseamnă noţiunea de a transcrie potrivit dicţionarului
TRANSCRIE, transcriu - a scrie din nou (pe altă foaie) un text fără modificări, a face o copie scrisă; a copia. ♦ A înscrie, a înregistra, a copia un act, o convenC›ie etc. într-un registru public special.
ATENŢIE LA NECONCORDANŢE
• În situaţia în care, la depunerea cererilor de transcriere a certificatului/ extrasului de deces procurat din străinătate, se stabileşte că au intervenit modificări la numele şi/ sau prenumele titularului actului, faţă de documentele necesare transcrierii se vor prezenta şi acte necesare clarificării neconcordanţelor privind numele şi/ sau prenumele;
• Cererea de transcriere se preia şi se soluţionează după clarificarea neconcordanţelor.
Caz concret, Exemplu
• persoana decedată.
1. în România a figurat în actele de stare civilă şi identitate cu prenumele – IOAN
2. în Ungaria, unde a locuit în ultima vreme, a avut acte cu prenumele JÁNOS, la decesul acestuia, certificatul de deces a fost emis cu prenumele JÁNOS,
Solutie
• prezentarea unui certificat de deces, cu date corecte, din străinătate, conţinând prenumele IOAN;
sau
• aparţinătorul/ persoana interesată prezintă un document care atestă traducerea prenumelui cu ocazia întocmirii actelor de identitate cu care defunctul a trăit în Ungaria;
• se completează o cerere de înscriere a menţiunii, pe actele de stare civilă privindu-l pe defunct, la care se anexează documentul emis de autorităţile din străinătate, tradus şi legalizat;
• se transmite, pentru aprobarea înscrierii unui act emis în străinătate în registrele de stare civilă române, la M.A.I. – D.E.P.A.B.D. (timpul de soluţionare – aprox. 3 săptămâni);
• în baza aprobării se înscrie menţiunea cu scopul asigurării unei concordanţe perfecte între actele de stare civilă din timpul vieţii şi certificatul de stare civilă care atestă decesul cetăţeanului român;
• după îndeplinirea acestei formalităţi se poate efectua transcrierea certificatului de deces
Important:
• prevederile se aplică şi pentru o singură literă,
Exemplu - GABRIELA – în România şi GABRIELLA – în străinătate.