ELIBRAREA CĂRȚII DE IDENTITATE PROVIZORII (C.I.P)
Se eliberează atunci când solicitantul nu poate prezenta unul sau mai multe dintre următoarele documentele:
a) Cetrificatul de naştere
b) Certificat de căsătorie
c) Certificatul/hotărârea de divorţ
d) Dovada adresei de domiciliu
B. DOCUMENTE NECESARE
• CEREREA tip pentru eliberarea actului de identitate (anexa 1) se listează față verso, se completează cu majuscule și se semnată la ghișeu de către solicitant;
• 2 fotografii ¾ cm cu bandă albă de 7 mm;
• certificatele de naștere ale copiilor cu vârsta de până la 14 ani care îți schimbă domiciliul împreună cu solicitantul actului de identitate;
• documentele pe care solicitantul le deține pentru a face dovada numelui, statutului civil, cetățeniei române și a adresei de domiciliu, original (vezi documentele cu care se face dovada adresei de domiciliu);
• chitanţa reprezentând contravaloarea cărţii de identitate provizorii - 1 leu
LOCUL, ADRESA ŞI DATELE DE CONTACT
• cererea pentru eliberarea actului de identitate, însoțită de documentele necesare, se depun la Serviciul de Evidenţă a Persoanelor din cadrul Serviciului Public Comunitar Local de Evidență a Persoanelor Târgu Mureș situat în municipiul Târgu Mureș, Str. Călărașilor nr. 26-28, telefon: 0265 250391, 0265 210678.
• Preluarea documentelor se face în baza programării online efectuată accesând www.tirgumures.ro sau telefonic la nr de telefon: 0265 250 391
PROGRAM DE LUCRU CU PUBLICUL
PRIMIRI CERERI | INFORMAŢII ŞI ELIBERĂRI ACTE DE IDENTITATE |
||||
LUNI | 8,00-15,00 | LUNI | 8,00-16,00 | ||
MARȚI | 8,00-15,00 | MARȚI | 8,00-16,00 | ||
MIERCURI | 8,00-15,00 | MIERCURI | 8,00-16,00 | ||
JOI | 8,00-18,00 | JOI | 8,00-18,00 | ||
VINERI | 8,00-12,00 | VINERI | 8,00-16,00 |
TERMENUL DE SOLUȚIONARE
• Termenul legal este de 30 de zile de la data înregistrării cererii pentru eliberarea actului de identitate. În situații deosebite, termenul poate fi prelungit cu cel mult 15 zile de către șeful serviciului public comunitar local de evidență a persoanelor;
• În prezent termenul de eliberare este de:
- maxim 5 zile lucrătoare pentru eliberarea cărții de identitate*;
- o zi lucrătoare pentru eliberarea cărții de identitate provizorii* ;
- o zi lucrătoare pentru înscrierea în actul de identitate a vizei de reședință*;
* (cu excepția cazurilor în care sunt necesare verificări suplimentare);
• Reducerea termenului de eliberare se poate face doar pentru situațiile temeinic justificate cu documente, pe bază de audiență (sens în care va depune o CERERE în acest scop);
• NU se percepe TAXĂ pentru reducerea termenului efectiv de eliberare a actului de identitate.
TERMENUL DE VALABILITATE AL CĂRȚII DE IDENTITATE PROVIZORII ESTE DE UN AN
IMPORTANT
• Dacă solicitantul nu este proprietarul spaţiului de locuit, este necesară declaraţia scrisă a găzduitorului legitimat cu actul de identitate, care se consemnează pe cererea pentru eliberarea actului de identitate, în prezenţa lucrătorului de evidenţă a persoanelor.
În situaţia în care găzduitorul nu se poate prezenta la momentul depunerii cererii, împreună cu solicitantul, declaraţia de primire în spaţiu poate fi dată cu cel mult 90 de zile înainte de data depunerii cererii pentru eliberarea actului de identitate la notarul public din ţară ori în faţa poliţistului din structurile teritoriale ale Poliţiei Române şi, cu cel mult 6 luni înainte de această dată, la misiunea diplomatică sau oficiul consular de carieră al României din străinătate ori la autorităţile străine competente. În acest ultim caz, declaraţia de primire în spaţiu va fi prezentată tradusă şi legalizată potrivit normelor legale în vigoare. Declaraţia găzduitorului, se prezintă de solicitant odată cu depunerea documentelor pentru eliberarea cărţii de identitate și se reține în original.
• În cazul contractelor cu clauză de uzufruct/abitație viager/ă este necesar acordul persoanei care are clauza
• În situația în care părinții divorțați exercită autoritatea părintească comună cu privire la minor, iar locuința acestuia este stabilită la unul dintre părinți cu menționarea adresei de domiciliu, dacă părintele în cauză solicită schimbarea domiciliului, minorul își schimbă domiciliul odată cu acesta în condițiile art. 497 din Legea nr. 287/2009 privind Codul civil, republicată, cu modificările ulterioare
LOCUINŢA FAMILIEI
art. 321 alin. (2) din Codul Civil
Oricare dintre soţi poate cere notarea în cartea funciară, în condiţiile legii, a unui imobil ca locuinţă a familiei, chiar dacă nu este proprietarul imobilului.
art. 322 alin. (1) din Codul Civil
Fără consimțământul scris al celuilalt soț, niciunul dintre soți, chiar dacă este proprietar exclusiv, nu poate dispune de drepturile asupra locuinței și nici nu poate încheia acte prin care ar fi afectată folosința cesteia
Dacă imobilul a fost notificat în cartea funciară ca locuinţă a familiei este necesar consimţământul de primire în spaţiu al ambilor soţi, împreună cu documentul justificativ (ex. extrasul de carte funciară)!
Găzduitorul are obligația de a informa funcționarul de evidență a persoanelor cu privire la faptul că imobilul a fost notificat în cartea funciară ca locuință a familiei!