SERVICIUL AUDIT PUBLIC INTERN

Şef serviciu : ec. CHIBELEAN REKA-MARIA

_______________________________________ 

Tel: 0265-268.330, int. 219,210
Fax: 0265-260813
E-mail: Această adresă de e-mail este protejată de spamboţi; aveţi nevoie de activarea JavaScript-ului pentru a o vizualiza

            Această adresă de e-mail este protejată de spamboţi; aveţi nevoie de activarea JavaScript-ului pentru a o vizualiza

 

AUDITUL PUBLIC INTERN

Specificul activităţii (Profil ):

Auditul public intern reprezintă o activitate funcţional independentă şi obiectivă, care dă asigurări şi consiliere conducerii pentru buna administrare a veniturilor şi cheltuielilor publice, perfecţionând activităţile entităţii publice. Serviciul de Audit Public Intern este direct subordonat Primarului Municipiului Tg.Mureş. Activitatea desfăşurată în cadrul serviciului ajută entitatea publică să-şi îndeplinească obiectivele printr-o abordare sistematică şi metodică, care evaluează şi îmbunătăţeşte eficienţa şi eficacitatea sistemului de conducere bazat pe gestiunea riscului, a controlului şi a proceselor de administrare. Auditul public intern se exercită asupra tuturor activităţilor desfăşurate într-o entitate publică, inclusiv din entităţile subordonate, cu privire la formarea şi utilizarea fondurilor publice, precum şi la administrarea patrimoniului public.

 

Principalele atribuţii stabilite sunt:

  •  • Efectuarea în conformitate cu normele metodologice, misiunile de audit intern planificate; 
  •  • Întocmirea rapoartelor de audit intern pentru fiecare misiune, raport care va trebui să cuprindă modul de desfăşurare al auditului, constatările, concluziile şi recomandările auditorilor;
  •  • Evaluarea în cadrul activităţilor de audit desfăşurate, dacă sistemele de management financiar şi control ale entităţii publice sunt transparente şi sunt conforme cu normele de legalitate, regularitate, economicitate, eficienţă şi eficacitate;
  •  • Urmărirea implementării recomandărilor şi informarea UCAAPI (structură distinctă în cadrul Ministerului Finanţelor Publice), despre recomandările neînsuşite precum şi despre consecinţele acestora;
  •  • Desfăşurarea unor misiuni de audit ad-hoc, respectiv misiuni cu caracter excepţional, necuprinse în planul anual, în condiţiile legii;
  •  • Elaborarea raportului anual al activităţii de audit public intern şi transmiterea acestuia la Curtea de Conturi şi la UCAAPI; 

Tipurile de audit sunt următoarele:

   a) auditul de sistem, care reprezintă o evaluare de profunzime a sistemelor de conducere şi control intern, cu scopul de a stabili dacă acestea funcţionează economic, eficace şi eficient, pentru identificarea deficienţelor şi formularea de recomandări pentru corectarea acestora;

   b) auditul performanţei, care examinează dacă criteriile stabilite pentru implementarea obiectivelor şi sarcinilor entităţii publice sunt corecte pentru evaluarea rezultatelor şi apreciază dacă rezultatele sunt conforme cu obiectivele;

   c) auditul de regularitate, care reprezintă examinarea acţiunilor asupra efectelor financiare pe seama fondurilor publice sau a patrimoniului public, sub aspectul respectării ansamblului principiilor, regulilor procedurale şi metodologice care le sunt aplicabile.

 

Modalitatea de desfăşurare a activităţii (Formulare ):

Misiunea de audit intern se desfăşoară conform Planului multianual, Planului anual de audit intern, aprobat de conducerea instituţiei, în baza Ordinului de serviciu şi a prevederilor legale în vigoare.

Auditorii constituie dosarul permanent şi dosarul misiunii de audit intern.

Formularele utilizate în cadrul desfăşurării misiunii de audit sunt cele prevăzute în Normele metodologice privind exercitarea activităţii de audit public intern.

Documentele care se întocmesc în derularea misiunii de audit şi se regăsesc în dosarul misiunii de audit public intern sunt:

- Ordinul de serviciu

- Declararaţia de independenţă

- Notificarea privind declanşarea misiunii de audit intern

- Minuta şedinţei de deschidere

- Chestionarul de luare la cunoştinţă-CLC

- Studiu preliminar

- Stabilirea punctajului total al riscurilor şi ierarhizarea riscurilor

- Chestionarul de control intern

- Evaluarea gradului de încredere în controlul intern

- Programul misiunii de audit public intern

- Teste, Chestionar-listă de verificare-CLV, Foi de lucru, interviuri, Liste de control

- Fişă de identificare şi analiza problemei -FIAP

- Formular de constatare şi raportare a iregularităţilor-FCRI

- Nota centralizatoare a documentelor de lucru

- Minuta şedinţei de închidere

- Proiectul raportului de audit public intern

- Minuta Reuniunii de conciliere

- Raportul de audit public intern şi sinteza constatărilor şi recomandărilor

- Nota de supervizare a documentelor

- Fişa de urmărire a implementării recomandărilor.

  

Legislaţie:

Baza legală şi reglementările interne a acţiunii de auditare:

  • •  Planul  multianual/ planul anual de audit intern aprobat de conducerea instituţiei;
  • •  Legea nr. 672/2002 privind auditul public intern republicată;
  • •  Hotărârea Guvernului nr.1259/2012 pentru aprobarea Normelor privind coordonarea şi desfăşurarea proceselor de atestare naţională şi de pregătire profesională continuă a auditorilor interni din sectorul public şi a persoanelor fizice;
  • •  Hotărârea Guvernului nr.1086/2013 pentru aprobarea Normelor generale privind exercitarea activitătii de audit public intern;
  • •  Codul privind conduita etică a auditorului intern aprobat prin O.M.F.P.nr.252/2004;
  • •  Ordinul M.F.P.nr.946/2005 republicat, pentru aprobarea Codului controlului intern /managerial, cuprinzând standardele de control intern/managerial la entităţile publice şi pentru dezvoltarea sistemelor de control intern/managerial;
  • •  Normele metodologice specifice privind exercitarea activităţii de audit public intern la U.A.T. Municipiul Tîrgu-Mureş nr.8/12756/18.03.2014;
  • •  Carta auditului public intern din Municipiul Tg.Mureş;
  • •  Programul de asigurare şi îmbunătăţire a calităţii activităţii de audit intern la nivelul U.A.T.Municipiul Tg.Mureş;
  • •  Procedurile operaţionale elaborate privind activităţile desfăşurate la nivelul serviciului;
  • •  Registrul riscurilor întocmit la nivelul serviciului.
  • •  Alte documente întocmite cu privire la implementarea standardelor de control intern/managerial la nivelul serviciului;

 

 

Joomla Templates and Joomla Extensions by JoomlaVision.Com