ROMANIA                                                                                       

JUDEŢUL MUREŞ                                                                                     

CONSILIUL LOCAL MUNICIPAL TĪRGU MUREŞ

 

 

 

 

 

HOTĂRĀREA nr. 122

din 31 mai 2001

 

privind aprobarea  completărilor şi modificărilor “Normelor de organizare a transportului public de persoane īn municipiul Tīrgu-Mureş”, cuprinse īn

Hotărārea Consiliului Local nr.66/29.04.1999

 

Consiliul local municipal īntrunit īn şedinţa ordinară de lucru,

Văzānd expunerea de motive nr. 1719 din 15.05.2001 a Direcţiei Tehnice şi Administrarea Patrimoniului, Serviciului tehnico-edilitar şi rutier privind aprobarea  completărilor şi modificărilor “Normelor de organizare a transportului public de persoane īn municipiul Tīrgu-Mureş”, cuprinse īn Hotărārea Consiliului Local nr.66/29.04.1999

 Īn temeiul prevederilor art.20  alin. 2 lit.c, g, k, l şi ale art.28, din Legea nr.69/1991, republicată, privind administraţia publică locală,

 

H o t ă r ă ş t e :

 

Art.1. Se aprobă completarea şi modificarea “Normelor de organizare şi efectuare a transportului public de persoane pe teritoriul municipiului Tīrgu Mureş”, conform ANEXEI.

                                Art.2. Cu data  intrării īn vigoare a prezentei hotărāri, se abrogă H.C.L. nr.66/20.04.1999, precum şi orice reglementare aflată īn contradicţie cu prevederile prezentei.

Art.3. Cu aducerea la īndeplinire a prezentei hotărāri se īncredinţează primarul municipiului Tīrgu Mureş, prin Direcţia Tehnică şi Administrarea Patrimoniului, Serviciul tehnico-edilitar şi rutier.

 

 

 

 

 

    Contrasemneaza                                        PREŞEDINTE DE ŞEDINŢĂ,

p. Secretarul Consiliului Municipal,                   ing. Florin Oproiescu

            Jrs. Puni Gabriela

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ANEXA

Norme de organizare a  transportului public de persoane

īn municipiul Tīrgu Mureş

 

 

CAPITOLUL I. – GENERALITĂŢI

 

1.1.          Definiţie: Transportul public de persoane este un serviciu public, īn slujba comunităţii şi se desfăşoară īn condiţiile legii.

 

1.2.          Obiectivul : Realizarea unui sistem de transport public de persoane care să permită legături optime īntre zonele de maxim interes: industriale, comerciale, rezidenţiale, socio-culturale, instituţii şi centre de transport (gări CFR, autogară), īn condiţii de acoperire maximă a teritoriului municipiului.

Ca obiectiv secundar, se urmăreşte realizarea unor legături de transport optime īntre municipiu şi localităţile limitrofe sau aflate īn imediata apropiere; localităţi ce fac parte din zona de interes economic a municipiului Tīrgu Mureş.

 

1.3.          Componente: Sistemul de transport municipal cuprinde două tipuri de autovehicule: autobuze şi microbuze.

 

1.4.          Raportul juridic: Īntre Autoritatea locală, ca beneficiar indirect şi operatorii de transport, ca prestatori ai serviciului public de transport, se īncheie contracte de transport.

Contractul de transport conţine condiţiile tehnico-economice şi de execuţie a serviciului de transport public de persoane īn municipiul Tīrgu Mureş.

Termenele de īncheiere a contractelor de transport vor fi de minimum 3 ani, cu posibilităţi de preluingire cu acordul părţilor.

 

1.5.          Accesul la infrastructură: Va fi liber şi nediscriminatoriu pentru toţi operatorii de transport care sunt părţi contractante.

Staţiile de transfer al călătorilor vor fi folosite īn comun de către operatori, cu respectarea următoarei ordini consecutive, īn sensul de mers:

a)     microbuze

b)    autobuze

Delimitarea īntre cele două zone de oprire īn cadrul staţiei se va face prin indicatorul de staţie pentru microbuze şi marcaje. Īn locurile unde este posibil din punct de vedere al siguranţei circulaţiei, vor fi extinse suprafeţele de carosabil rezervate transportului public.

 

1.6.          Controlul sistemului: Răspunderea respectării condiţiilor de realizare  a serviciului de transport public revine părţilor contractante, conform clauzelor contractului.

Īn cazul īn care unul din părţile contractante este o asociaţie de operatori de transport, asociaţia exercită controlul asupra membrilor asociaţiei.

Aceştia vor semna angajamente de respectare a condiţiilor prevăzute īn contract. Īncălcarea acestor angajamente va atrage excluderea din asociaţie şi interzicerea prestării de servicii de  transport public de persoane pe teritoriul municipiului Tīrgu Mureş, la a doua abatere.

Controlul respectării condiţiilor de transport se face pe plan intern de către serviciile sau persoanele desemnate ale operatorilor de transport precum şi de către Autoritatea locală īmpreună cu Poliţia municipiului. Pot fi invitaţi īn cadrul echipelor mixte de control şi reprezentanţi ai operatorilor de transport.

Controlul tehnic al autovehiculelor se face prin organismele abilitate de lege. Avizarea autovehiculelor pentru transportul public municipal se face de către o comisi mixtă Autoritate local㠖 Poliţia Circulaţie, ulterior autorizării pentru circulaţia pe drumurile publice. Comisia mixtă va verifica respectarea condiţiilor tehnice impuse de caietul de sarcini.

Controlul financiar se exercită pe plan intern de către operatorii de transport, cāt şi de  către organismele de control stabilite prin lege.

 

1.7.          Politici tarifare: Tarifele de călătorie maximale se stabilesc de comun acord īntre autorităţile locale şi operatorii de transport, pe baza analizelor de cost al transportului.

Tariful de călătorie se compune din tarif de bază şi compensaţii. Compensaţiile se acordă de către autorităţile competente potrivit legii, pentru categoriile de persoane care beneficiază de protecţia socială.

Compensaţiile permit practicarea unui tarif redus pentru categoriile de persoane protejate. Gradul de reducere a tarifului de bază precum şi cuantumul compensaţiilor se stabilesc de comun acord īntre autorităţile competente şi operatorii de transport, pe baza datelor statistice privind mişcarea călătorilor īn transportul public municipal.

 

 

 

CAP.  II: CONDIŢII  TEHNICE , DE EXECUŢIE ŞI FINANCIARE

 

2.1            Dotarea autovehiculelor:

 Autovehiculele care efectuează serviciul public de transport trebuie aibă:

a.      Carte de identitate şi certificat de īnmatriculare valabile, conform legii.

b.     Inspecţia tehnică periodică pentru transport de persoane, efectuată īn unităţi autorizate conform legii, iar aceasta fie consemnată īn documentele autovehiculului.

c.     Autobuzele care se īnscriu īn circulaţie prima dată după 1 ianuarie 1999 aibă dispozitive care īmpiedice pornirea de pe loc cu uşile deschise .Spaţiul dintre uşi şi elasticitatea garniturilor trebuie fie astfel dimensionate īncīt nu permită accidentarea pasagerilor la manevrarea uşilor.

Īn plus, uşile trebuie fie dotate cu dispozitiv de deschidere automată atunci cīnd īntre ele a fost prins un corp cu grosime mai mare de 80 mm.

d.     Numărul minim de locuri pe scaune, conform documentelor autovehiculelor : 9+1.

e.      Bare de susţinere şi asigurare a călătorilor, bare de sprijin la urcarea – coborārea din autovehicul.

f.       Sisteme de ventilaţie naturală sau artificială a salonului, geamuri mobile, trape īn plafon; instalaţie de īncălzire a salonului pe timp friguros; instalaţie de iluminare a salonului.

g.     Inscripţionări: plăci de traseu iluminate, amplasate īn faţă, lateral, dreapta şi spatele autovehiculului.

Conţinutul plăcilor de traseu :denumirea operatorului de transport, numărul liniei, staţiile – capăt de linie şi două staţii principale de pe traseul respectiv.

Īnălţimea minimă a corpului de literă:    150 mm – pt. numărul liniei        50 mm – pt. traseu şi denumirea operatorului de transport

Grosimea minimă a corpului de literă:  20 mm – pt. numărul liniei 10 mm – pt. traseu şi denumirea operatorului de transport

Īn spatele autovehiculului se amplasează cel puţin o placă cu numărul liniei, īn condiţii grafice similare celorlalte plăci pe traseu.

Īn salonul autovehiculului, īn apropierea uşilor de acces, se amplasează schema traseului, incluzānd: toate staţiile liniei; numărul liniei respective; sigla şi denumirea operatorului; programul de funcţionare.

Īn zona postului de pilotaj se amplasează la loc vizibil un ecuson  de dimensiuni 50 x 100 mm, pe care se īnscrie sigla şi denumirea operatorului de transport; numele, prenumele şi fotografia conducătorului auto şi pe uşile de acces se va inscripţiona sensul de deschidere al acestora.

Īn cazul transportului de copii sau elevi, plăcile de traseu vor fi inscripţionate ²Atenţie! Transport elevi / copii².

h.     Toate autovehiculele de tip Maxi-taxi vor avea inscripţionate, prin autocolante (30 x 27 cm) lipite pe uşile laterale, denumirea operatorului de transport şi numărul de īnregistrare īn Registrul operatorilor de transport public de persoane, ţinut de Serviciul tehnico-edilitar şi rutier.

2.2            Siguranţa transporturilor:

a.            Autovehiculele nu se vor īncărca peste capacitatea nominală de pasageri, īnscrisă īn documentele autovehiculului.

b.            Autovehiculele vor fi prevăzute obligatoriu cu:

Ų               Mijloace P.S.I.

Ų               Geamuri de ieşire īn caz de urgenţă

Ų               Ciocane de spart geamul īn caz de urgenţă

Ų     Lanţuri antiderapante pentru roţile motoare şi unelte pentru dezăpezire pe timp de iarnă.

c.            Nu se admit la transport, īn autovehiculele destinate transportului public de persoane: materiale inflamabile, caustice, greu mirositoare, butelii de gaz, butoaie de carbid, tuburi de oxigen, bioxid de carbon sau acetilenă, materiale explozibile, filme cinematografice neambalate īn cutii metalice, materiale cu muchii tăioase sau interzise la transport conform legii, materiale sau obiecte care pot produce stricăciuni sau murdărirea autovehiculelor sau a īmbrăcăminţii călătorilor , cīini fără botniţă şi lesă.

d.            Barele de susţinere şi asigurare precum şi banchetele şi spătarele acestora fie bine fixate īn caroserie; reziste la solicitările din exploatare şi īn caz de accident.

e.             Se interzice deplasarea autovehiculelor cu uşile deschise sau cu pasageri aflaţi pe scări.

f.              Se interzice, conform legii, admiterea plecării īn cursă a autovehiculelor cu defecţiuni la sistemele de direcţie sau de frīnare precum şi la sistemele de acţionare a uşilor şi de asigurare a calităţii transporturilor.

g.            Se interzice transportarea călătorilor īn cabina conducătorului auto.

 

2.3            Calitatea transporturilor :

Operatorii de transport trebuie să asigure:

a.               Curăţenia exterioară şi interioară: geamuri laterale, salon, podele, scaune, bare de susţinere şi asigurare. Este obligatoriu ca autovehiculul să fie curat la intrarea īn traseu , la īnceputul programului. Controlul pe plan intern se face de către operatorul de transport.

b.               Controlul prezenţei pe traseu se face prin echipe sau persoane desemnate ale operatorilor de transport precum şi prin echipe mixte Autoritate Locală, Poliţie, Gardieni Publici, Jandarmi şi Operator de transport.

c.               Asigurarea funcţionării īn bune condiţii a sistemului de ventilaţie, a instalaţiei de iluminat interior şi a celei de īncălzire a salonului pe timp friguros.

d.               Atitudine civilizată şi orientată către călător a conducătorului auto.

 

2.4           Desfăşurarea transporturilor:

Operatorii de transport trebuie să asigure:

a.                     Respectarea condiţiilor privind programul de circulaţie, frecvenţa, capacitatea de transport şi toate condiţiile prevăzute īn caietul de sarcini şi īn contractul de transport.

b.                     Realizarea tuturor curselor, iar īn caz de imobilizare a unui autovehicul aflat īn cursă, să ia măsuri de īnlocuire imediată a acestuia.

c.                     Oprirea īn toate staţiile prevăzute īn grafic.

d.                     Eliberarea staţiilor de autovehiculele defecte, care necesită reparaţii de orice fel.

e.                     Dispecerizarea unică a tuturor liniilor deservite şi īntocmirea registrului de mişcare.

f.                       Echiparea staţiilor cu indicator de staţie, conform legii; cu tabel orar al curselor şi liniilor care trec prin fiecare staţie şi cu un coş de gunoi pentru colectarea biletelor uzate.

Stabilirea staţiilor se face de către comisia  municipală de  circulaţie, la cererea beneficiarilor transportului sau a operatorilor de transport.

Marcajul rutier al staţiilor se face de către operatorii de transport.

g.                     Transferul călătorilor numai īn staţiile amenajate

h.                     Īncărcarea autovehiculului cu pasageri numai īn limitele īnscrise īn documentele autovehiculului.

i.                        Fiecare operator de transport va institui o ţinută decentă pentru conducătorii auto, obligatorie īn timpul serviciului.

j.                        Biletul pentru microbuze MAXI-TAXI se va compune din două părţi: cupon şi bilet , cuponul va fi reţinut de către şofer. Biletul se păstrează de către călător pentru control.Toate evidenţele vānzărilor de bilete se vor face de către fiecare colaborator īn parte.

k.                      Pentru operatorii de transport autorizaţi efectueze transporturi de persoane prin curse regulate, īntre Tārgu Mureş şi localităţile īnvecinate, accesul īn municipiu se va face pīna la limita stabilită de către autoritatea locală a municipiului

 

2.5           Conducătorii auto:

Trebuie īndeplinească următoarele condiţii:

a.     Vīrsta minimă - 22 ani .

b.    Să fie apt medical , conform legii.

c.     Să posede permis de conducere potrivit categoriei de autovehicul pe care īl conduce.

d.    Să nu fi avut permisul de conducere anulat sau dreptul de a conduce suspendat pentru consum de băuturi alcoolice īn ultimi 3 ani.

e.    Să nu fi fost condamnat prin hotărīre judecătorească definitivă pentru una dintre infracţiunile prevăzute la art. 22 alin 4 din Decretul privind circulaţia pe drumurile publice.

f.       Să aibă ţinută corespunzătoare īn timpul serviciului, să aibă comportare civilizată faţă de călători.

 

 

 

 

 

2.6           Condiţii financiare şi de administrare:

      a. Tipărirea, distribuirea, evidenţa biletelor şi abonamentelor precum şi decontările cu membri asociaţiilor de operatori sīnt de competenţa operatorilor de transport.

        b. Operatorii īntreţin relaţiile cu distribuitorii de bilete şi abonamente. Toate litigiile apărute īntre aceştia vor fi soluţionate fără implicarea Autorităţii locale.

        c. Compensaţiile se acordă de către autorităţile competente potrivit legii. Īn cazul acordării compensaţiilor de către Autoritatea locală, aceste compensaţii pot fi sub forma donaţiilor de mijloace de transport sau aport de capital, īn condiţii convenite de părţi.

  Condiţiile de acordare a compensaţiilor de către Autoritatea          locală: numărul călătorilor transportaţi de fiecare operator, reflectat īn vānzări de bilete şi abonamente.

 

 

                                                                                                 

CAPITOLUL III  TENDINŢE ŞI PERSPECTIVE

 

 

Direcţia principală de dezvoltare a serviciului de transport public municipal este creşterea calităţii serviciului, prin:

Ų     Creşterea gradului de acoperire a reţelei

Ų     Creşterea calităţii autovehiculelor

Ų     Creşterea confortului călătorilor

Ų     Reducerea duratei călătoriei

 

Alte obiective de perspectivă sīnt :

1.       Reducerea poluării prin dotarea operatorilor cu autovehicule cu motoare performante, puţin poluante; montarea de dispozitive care īmbunătăţesc randamentele motoarelor sau care reduc emisia de gaze poluante.

2.       Īnfiinţarea unui sistem de dispecerare  comună pentru toţi operatorii de transport pentru o monitorizare eficientă a desfăşurării acestui tip de transport īn cadru traficului auto municipal.

3.       Realizarea unui sistem de comunicaţii īntre dispecerat şi autovehiculele aflate pe trasee.

4.       Colaborarea cu mijloacele media locale pentru anunţuri legate de desfăşurarea traficului auto īn general şi a transportului public, īn special.

 

 

CAPITOLUL  IV.—AUTORIZAŢIILE DE TRANSPORT

 

4.1           Eliberarea autorizaţiilor

 

a.     Autorizaţia de transport este documentul īn baza căruia operatorul de transport, semnatar al contractului de transport, obţine dreptul de execuţie a transportului public de persoane prin curse regulate pe unul sau mai multe trasee nominalizate prin contract, īn condiţiile precizate īn caietul de sarcini. Autorizaţia nu este transmisibilă.

b.    Autorizaţia de transport se eliberează de către Direcţia Tehnică şi Administrarea Patrimoniului, Serviciul tehnico-edilitar şi rutier al primăriei Tārgu Mureş şi se vizează annual.

c.     Procedura de eliberare a autorizaţiei de transport necesită depunerea la Serviciul tehnico-edilitar şi rutier a unui dosar cuprinzīnd următoarele documente, īn copie:

·                                                                                                                                                                                                              Cererea operatorului de transport pentru obţinerea autorizaţiei,

·        Certificatul de īnmatriculare la camera de comerţ şi statutul, din care să rezulte ca obiect de activitate transportul de persoane;

·        Cod fiscal;

·        Contract de īnchiriere al autovehiculului vizat de Administraţia Financiară;

·        Carte de identitate;

·        Certificat de īnmatriculare autovehicul;

·        Contract de colaborare cu operatorul de transport;

·        Licenţa de transport şi de execuţie eliberată de Autoritatea Rutieră Romānă;

·        Lista autovehiculelor deţinute, avizate pentru circulaţia pe drumurile publice, conform legii. Īn listă se vor trece : numele deţinătorului, numele propietarului, marca autovehicului, numărul de īnmatriculare, anul fabricaţiei, numele şoferilor.

·        Chitanţa de achitare a taxei de eliberare a autorizaţiei de transport.

 

d.     Pentru eliberarea autorizaţiilor de transport se percepe o taxă anuală, īn funcţie de numărul de autovehicule deţinute, lungimea traseului şi de tipul autovehiculului, astfel :

·                                                                                                                                                                                                              Pentru microbuze 500.000 – 1.000.000 lei

·                                                                                                                                                                                                              Pentru autobuze 500.000 – 1.000.000 lei

 

4.2           Renunţarea la autorizaţia de transport

Renunţarea la autorizaţia de transport din iniţiativa operatorului de transport se poate face īn următoarele situaţii:

·        Īncetarea activităţii operatorului de transport

·        Lipsa bazei materiale pentru executarea transportului

 

 

4.3           Retragerea autorizaţiei de transport 

          a. Se face de către organul emitent, pe baza probelor furnizate de echipele de control desemnate mai sus, īn condiţiile:

·        Nedeclarării īn termen de 30 de zile a modificărilor listei autovehiculelor deţinute

·        Nerespectării condiţiilor prevăzute īn caietul de sarcini

·        Repetării īn decurs de 6 luni a abaterilor prevăzute la pct.

·        Reclamaţii īntemeiate şi repetate ale călătorilor, privind calitatea prestării serviciului de către operator.

b.       Autorizaţia de transport retrasă se poate reacorda la cererea operatorului de transport o singură dată după trecerea unui termen de 1-3 luni de la retragerea acesteia. A doua retragere va duce la anularea autorizaţiei.

c.       Pierderea, distrugerea sau furtul autorizaţiei de transport se declară īn termen de 3 zile, la sediul emitentului.

 

                      

 

 

CAPITOLUL  V.—SANCŢIUNI

 

4.1           Contravenţiile se constată şi se aplică de către:

·        echipele de control ale Autorităţii locale

·        ofiţerii şi subofiţerii de poliţie

·        gardienii publici şi jandarmii

·        echipele mixte de control.

 

5.2     Constituie contravenţie şi se sancţionează după cum urmează:

a. Efectuarea de transporturi fără autorizaţia de transport , cu amendă de la 2.000.000 –3.000.000 lei.

b. Nerespectarea prevederilor autorizaţiei, neīndeplinirea obligaţiilor caietului de sarcini , cu retragerea autorizaţiei de transport pe o perioadă de 1 – 3 luni, sancţiune ce se aplică deţinătorului autovehiculului şi cu amendă de la 1.500.000 – 3.000.000 lei, sancţiune ce se aplică operatorului de transport, parte contractantă.

c. Efectuarea de către conducătorul auto a transporturilor publice de persoane fără legitimaţie de călătorie sau cu legitimaţii nevalabile, cu amendă de la 800.000 la 1.200.000 lei.

d.   Īncărcarea autovehiculului cu pasageri peste limita īnscrisă īn documentele acestuia cu amendă de la 800.000 la 1.400.000 lei.

e.    Staţionarea autovehiculelor care efectuează transport public de persoane īn alte locuri decāt cele autorizate īn acest scop, cu amendă de la 600.000 la 800.000 lei.

 

DIRECTOR,                                                                ŞEF SERVICIU,

Ing. Gliga Dan                                                            ing. Bach Lorand

 

 

 

                                                                                 ĪNTOCMIT,

                                                                                 Ing. Varo Florin